Aan de slag

13 april 2016 - Windhoek, Namibië

Na weken rondreizen door drie Afrikaanse landen, hetgeen fantastisch was, zal ik de komende tijd in Windhoek, de hoofdstad van Namibië, verblijven. Gisteren en vandaag met de dames van YWCA, niet te verwarren met YMCA (wat soms toch fout gaat) gesproken en op pad geweest. Er ligt een plan van aanpak en we zijn gestart met wat deskresearch en veldwerk. Een inventarisatie wordt gemaakt van de behoeften van ouders van een kind met een beperking, van het beleid van Namibië, van de reeds aanwezige voorzieningen en organisaties die wat voor deze doelgroep doen. Gevolgd door het in kaart brengen van the gap. Daarna vinden gesprekken plaats met het ministerie, als het lukt, volgende week. Het veldwerk is een bijzondere ervaring. Niks geen afspraken maken maar je loopt gewoon binnen bij een organisatie en je gaat in gesprek. Zo kan het dus ook. Heel relax. Midden in de township Katutura bezochten we een wat oudere vrouw, Maza, die voor een meervoudig gehandicapt kind zorgt. De ouders hebben het kind verstoten en de vrouw heeft de zorg op zich genomen. Het zeven jaar oude meisje woont in een golfplaten hutje en zit de hele dag buiten op een kleed. Schrijnend om te zien. En ze is niet de enige in de township. Maza kent nog meer kinderen die thuis gehouden worden en waarvan de ouders geen idee hebben hoe hun kind met 'special needs' het beste op te voeden. Het informeren van ouders over beperkingen en opvoeden zal 1 van de speerpunten worden in het programma van YWCA dat momenteel wordt opgesteld.

1. Ilse:
    14 april 2016
    Ben erg benieuwd naar je reisverhalen.
    Voor de komende tijd succes met je werkzaamheden bij YWCA.
    Xx ilse
  2. Tamara:
    15 april 2016
    Wow, Yvonne, dat is wel heftig weer zeg......hoop dat jullie iets kunnen bereiken..Groetjes Tamara
  3. Kim van der Beek:
    18 april 2016
    Jeetje wat een goede dingen doe je daar allemaal! Succes bij het ministerie next week. Erg om te zien hoe daar nog met kinderen met een beperking wordt omgegaan denk ik... Er kan écht wel wat veranderd worden daar. Dat start natuurlijk met informeren & ouders de juiste handvatten geven via bepaalde organisaties. Gr uit Den Haag, Kim.