Hallelujah

23 april 2016 - Windhoek, Namibië

Wat geweldig veel positieve reacties komen er binnen op de crowdfunding campagne Adopt a mighty Moringa tree. Op dreamordonate.nl te vinden. Bij deze alvast heel veel dank voor het meedoen!

Op het kantoor van YWCA wisten ze een week geleden niet wat crowdfunding was en nu heerst er een Hallelujah sfeer. Met Jeff Buckley die Hallelujah speelt op de achtergond en wat krekels schrijf ik dit verslag. Het is heel bijzonder om het bruisende gevoel bij de stafmedewerkers van YWCA te ervaren. De president van YWCA  spreekt over een 'blessed day' en de engel die door God naar hen is gestuurd. Tjemig, dat is niet mis. Dankbaarheid alom. Behalve het project voor de tuin met Moringa bomen ben ik vol passie bezig om wat te kunnen betekenen voor kinderen met een beperking, alhier. De meest voorkomende  term voor deze kinderen is "useless" en dat komt wel binnen. Veel ouders zijn blij als hun kind met een beperking naar een school kan, desnoods ver weg, en bemoeien zich er niet meer mee. Zelfs tijdens de vakanties zijn de kinderen thuis niet welkom. Waarom zou je ook, als het zo useless is?

Na een inventarisatie van de situatie in de praktijk en vele gesprekken hebben we een redelijk beeld over de kinderen met een beperking en voldoende ideen. We willen een awereness en acknowledge campagne starten in geheel Namibia over handicaps/beperkingen, gebruikmakend van het netwerk en de leden die YWCA heeft. Lokale inbedding is een van de kritische succesfactoren. En met kennis van beperkingen vanuit NL. Op naar de Minister! Wonderwel lukt het om een afspraak te krijgen met de Minister van Disability Affairs, Alexia Manombe, tevens vice-president, en na een uurtje wachten mogen we naar binnen. De minister is bekend met een beperking en zit in een soort van scootmobiel. We hebben een uiterst geanimeerd gesprek over onze ideen en ze zegt toe graag met ons te willen samenwerken. Tevens wil ze op werkbezoek komen, in de township in Katutura. Uiteraard gaan we ervoor zorgen dat zij een beeld krijgt van de schrijnende situaties, waaronder die van het 7-jarige meisje met een meervoudige beperking en geen hulp. Ook krijgen we het verzoek om op korte termijn een proposal in te dienen. Al we het kantoor uitlopen met een behoorlijk hoog adrenalinegehalte hoor ik naast me collega Monika een welgemeend Hallelujah sissen.

Nog minder dan twee weken en dan moet er zoveel mogelijk geregeld zijn. Gelukkig is dit Afrika en is er nooit stress. Hallelujah!

1. Roelof:
    25 april 2016
    Prachtig verhaal Yvonne. Leuk om je blog te lezen! Geweldige reis en nu aan de slag! Het is een zegen om tot een zegen te zijn!
  2. Tamara:
    25 april 2016
    Kippevel en tranen in mijn ogen! Hallelujah! Super gaaf Yvonne!!!
  3. Ilse:
    25 april 2016
    Wat moet dat goed voelen om dit te kunnen doen Yvon. TOP!